Уроки для 6 класу 1 - 4 - Обр. мистецтво - Навчальні предмети - Скачати файли - Слово вчителя

Форма входа
Пошук
Друзі сайта
Інформатика у 12-річній школі
Видавництво «Шкільний світ» Видавництво «Шкільний світ»

Кращі сайти Рунетa
Рейтинг освітніх сайтів
Телепрограми
Пошукові сервери
Пошук однокласників
Світова бібліотека
МОН України
Сервіси для сайта
Інформери
Довідка фірм і сайтів України
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0
Міні-чат
200
Опитування
Сказати
Всього відповідей: 2172



Вівторок, 17.01.2017, 14:50
Головна » Файли » Навчальні предмети » Обр. мистецтво

Уроки для 6 класу 1 - 4

[ (92.0Kb) ]
17.01.2010, 13:08
РОЗДІЛ І. ФОРМА В ОБРАЗОТВОРЧОМУ
МИСТЕЦТВІ
Урок № 1
Тема. Світ навколо нас.
Мета:дати поняття про натюрморт як один із жанрів образотворчого мистецтва, його мову; учити розпізнавати форми (реалістичні, декоративні), їх специфіку, порівнювати реалістичне і декоративне (стилізоване) зображення предметів, локальний і зумовлений кольори, стилізувати реальні форми в декоративні; виховувати естетичне ставлення до творів мистецтва.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: для вчителя — репродукції картин Ю. Піменова «Очікування», І. Хруцького «Квіти і плоди» (мал. 1), Д. Перепилиці «Натюрморт з кавуном» (мал. 2),репродукції натюрмортів, овочі, фрукти, предмети побуту, кращі малюнки учнів, плакати, що демонструють перетворення на зображальній площині реальної форми предметів у декоративну (мал. 3-6); для учнів — альбом, графітовий олівець, пензлі, фарби, фломастери, палітра, склянка з водою, гумка.
Вузлики на пам'ять
Форма (від латин,— зовнішність, устрій) — обриси, контури, зовнішні межі предмета, які визначають його зовнішній вигляд.
«Бачити» предмет — означає бачити його форму, розмір, колір, положення в просторі.
Стилізація — 1) Свідоме підкреслюване наслідування зовнішніх форм, рис, особливостей певного стилю. 2) Підпорядкування художнього зображення умовним, орнаментальним формам, переважання таких форм над реалістичною передачею дійсності.
Натюрморт (франц. букв.— мертва природа) — жанр образотворчого мистецтва. Твори із зображенням неживих предметів (посуду, овочів, фруктів, квітів тощо).
Спрощення — метод, при якому форму предмета намагаються штучно спростити, підвести до найпростішої геометричної фігури. Ще — узагальнення.
Локальний колір — колір, характерний для забарвлення самого предмета.
Декоративний, оздоблений — той, що призначений, служить для оздоблення чого-небудь.
Реалістичне зображення — створення художнього образу, що правдиво відтворює сенс та зміст того чи іншого явища природи або предмета.
Хід уроку
I. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Опитування.
Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?
Назвіть жанри образотворчого мистецтва.
Що належить до засобів виразності живопису? графіки? декора-
тивно-прикладного мистецтва?
IIІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Мистецтв багато, ти з ними зустрічаєшся кожного дня. Це художня література, музика, образотворче мистецтво, театр, кіно тощо.
Образотворче мистецтво одночасно і стародавнє, і дуже молоде: зображення художники створювали 40 тис. років потому, створюють і сьогодні. Та щоб пізнати це мистецтво краще, не заблукати в ньому, ми крок за кроком будемо вивчати його.
Перше, що роблять люди, бажаючи пізнати іншу країну,— вони вивчають її мову. Так зробимо і ми, входячи у світ натюрморту, як у нову країну: ми поступово почнемо розмовляти мовою художників, знайомлячись з їхніми роботами.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя.
Натюрморт як самостійний жанр виник у 17 ст. в Голландії. До цього він розвивався як частина або елемент картини. В історії мистецтва склалося два основних види натюрморту.
В одному — речі говорять насамперед не про себе, а про свого власника. Людина незримо присутня на полотні, і часом здається, ніби вона тільки-но відійшла і зараз повернеться. Композиція речей тут природна, життєва.
Наприклад, у натюрморті Ю. Піменова «Очікування» зображений телефон зі знятою слухавкою. А за вікном — дощ, непогода, і скло наче сльозами покрито краплями. Усе це народжує різні асоціації, говорить про трагедію людської долі.
У другому типі натюрморту речі зображуються як щось самоцінне.
Вони говорять насамперед про себе, наче пропонують глядачеві помилуватися красою їхніх вигляду, форми, кольору. Такі натюрморти розкривають своєрідність людського смаку, сприймання світу та відношення до нього. Але робиться це поза зв'язком з конкретною людиною, тільки через зображення речей самих по собі. Композиція тут начебто виставочна, декоративно
організована і чітко продумана. (І. Хруцький «Квітні плоди».)
Через зображення речей, оточуючих людину, майстер завжди виражає характерні риси їх певної історичної епохи.
Організація сприймання творів мистецтва.
Учитель звертає увагу учнів на репродукції картин натюрмортів, який висить на дошці. На цьому етапі уроку він застосовує інтерактивні методи (« мозкова атака »).
Створення проблемної ситуації.
Учитель пропонує учням порівняти два види натюрморту: декоративний (Д. Перепелиця «Натюрморт з кавуном») і реалістичним (І. Хруцький «Квіти і плоди»).
Думки учнів та висунуті ними ідеї записуються на дошці. Учитель доповнює й уточнює їх, ра-
зом з учнями систематизує інформацію щодо особливостей реалістичного та декоративного натюрмортів. Результати цього дослідження «повертаються» учнями у вигляді спільно виробленої таблиці довільної форми, якою вони користуються під час роботи над замальовками предметів.
Практична діяльність учнів
Орієнтовні напрямки діяльності: замальовки природних форм, предметів побуту (силуетне, тональне, фактурне виявлення форми та основних пропорцій). Учні використовують плакати, що демонструють перетворення на зображальній площині реальної формв предметів у декоративну.
VI. Завершення уроку
Учитель підводить підсумки: оцінює діяльність учнів на уроці; демонструє виконані ними роботи.
VII. Домашнє завдання
Принести: кольоровий папір, ножиці, клей, графітовий олівець, гумку.

Урок № 2

Тема: Натюрморт. Аплікації «Урожай», «Літо», «Симфонія осені».
Мета: закріпити знання, уміння й навички з композиції при виконанні колективної роботи над аплікацією натюрморту; удосконалити знання про локальний та зумовлений кольори, форму, специфіку реалістичного і декоративного вирішення натюрморту; формувати вміння застосовувати отримані знання в нових ситуаціях і навички планування своєї діяльності; учити здійснювати підбір матеріалу; розвивати творче мислення, уміння аналізувати свою діяльність, здійснювати само- і взаємоконтроль; виховувати почуття краси колективної праці,
Тип уроку: застосування знань, навичок і вмінь.
Обладнання:для вчителя — магнітна дошка, відеоряд натюрмортів, зразки аплікацій натюрмортів, аудіозапис музичного твору «Збирай урожай» А. Філіпенка; для учнів —кольоровий папір, ножиці, клей, олівець, гумка.
Вузлики на пам'ять
Аплікація (від латин. — арріісо — прикладаю) — виготовлення орнаментів або художніх зображень накладанням (нашиванням) чи наклеюванням на папір (тканину) різнокольорових шматочків паперу (матерії). Виріб, створений таким способом.
Робота на магнітній дошці— складання натюрмортів за законами композиції із використанням запропонованих учителем елементів (овочів, фруктів, предметів побуту).
Хід уроку
I. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Колективна робота за завданням.
Учитель пропонує учням за короткий проміжок часу пригадати та сформулювати засвоєні раніше знання з композиції, застосувавши метод побудови асоціативного куща.
III. Мотивація навчальної діяльності
Організація сприймання творів мистецтва.
Учитель звертає увагу учнів на відеоряд натюрмортів, який висить на дошці.
Слово вчителя.
Форма яблук повторюється у більшому колі тареля, малого глека — у великому; лінійно-горизонтальний ритм, багаторазово повторений фруктами і посудом, листям і квітами, поступово полегшується догори. Художник створює умовне, що вібрує кольором і світлом,
блакйтно-рожеве тло, яке має просторовий вимір і утворює необхідну площину для першопланової композиції. Навіть у геометричне чітких речах художник уникає сухості ліній. При конструктивній ясності, реалістичній переконливості вони мають живий, пластично-динамічний характер, їхню масу утримує соковитий чорний контур, а сама форма скоріше виявляє свою залежну від об'єму барвистість, ніж моделюється в просторі. У натюрморті відбилася підвищена увага художника до декоративності кольору.
Достаток і краса — такий сенс життя людини. Ця думка стверджується художником. І ще один урок народних майстрів — ідея улагодженості, порядку, гармонії
у світі, яка в натюрморті висловлена в композиційній і кольо-
ровій побудові.
IV. Практична діяльність учнів
Інструктаж до практичної роботи.
Учні:
згадують правила техніки безпеки при роботі з різними художніми матеріалами та інструментами; створюють декоративний натюрморт у техниці аплікації, застосовуючи закони та прийоми композиції.
Робота в групах
Учитель розподіляє клас на три групи (по рядах). Кожна група отримує завдання — створити декоративний натюрморт у техніці аплікації, застосовуючи закони та прийоми композиції: перша група — натюрморт «Літо», друга — «Симфоніяосені», третя — «Урожай».
Учитель пропонує під час роботи над аплікацією пригадати вірші про літо, осінь, урожай або скласти власний.
Учні кожної групи вибирають спікера (керівника), який організовує порядок виконання роботи: зачитує завдання; пропонує учасникам групи висловитися по черзі; заохочує групу до роботи; підбиває підсумки; визначає доповідача.
Учитель допомагає учням порадами, рекомендаціями, але не втручається у творчий процес.
Під час практичної діяльності звучить аудіозапис.
V. Завершення уроку
Доповідачі демонструють і захищають колективні роботи. Учитель підводить підсумки — оцінює діяльність учнів на уроці.
VI. Домашнє завдання
Принести: графітовий олівець, гумку, альбом. Поспостерігати за навколишнім середовищем.

Урок № 3

Тема: Лінійна перспектива як засіб виявлення об 'ємної форми. Геометрична подібність зображення природних форм, предметів. Лінійна перспектива куба, циліндра.
Мета: дати поняття про перспективу як наукову дисципліну та її загальні терміни; ознайомити з видами лінійної перспективи; учити застосовувати знання в практичній діяльності, розвивати просторову уяву; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; сприяти розвитку пізнавальної активності шляхом створення проблемних ситуацій.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: для вчителя — відеоряд картин художників різних епох і фотографій архітектурних споруд, плакати з прикладами визначення різних видів перспективи і побудови геометричних предметів
у перспективі, дротяні та гіпсові моделі. куба, циліндра, плакат із пам 'яткою «Замальовки предметів округлої форми»; для учнів — альбом, графітовий олівець, гумка.
Вузлики на пам 'ять .
Перспектива ( від латин, — бачу наскрізь, уважно розглядаю) — 1) Наукова дисципліна, що вивчає закономірності зображення тривимірного простору на картинній площині. 2) Спосіб зображення об'ємних фігур на картинній площині залежно від змін їхніх обрисів, форми, забарвлення, зумовлених ступенем віддаленості від глядача.
Перспективне скорочення — властивість людського ока, за якої всі умовні лінії, що переходять через предмет, який сприймається, збігаються в одній точці.
Лінія горизонту — перспективна лінія, отримана перетином уявної горизонтальної площини, розташованої на рівні очей того, хто малює, з картинною площиною; поділяє картинну площину на дві частини — верхню й нижню.
Лінійна перспектива — вид перспективи, що показує, у скільки разів зменшиться віддалена частина предмета в порівнянні з наближеною, завдяки чому з'являється можливість правильно зображати предмет у будь-якому положенні.
Точка зору — вершина конуса зору (очі того, хто малює); проекція ока спостерігача на лінію горизонту.
Точка сходження — місце перетину паралельних горизонтальних ліній, які віддаляються від спостерігача до горизонту.
Головна точка сходження — точка перетину головного променя зору з картинною площиною; завжди розташована на лінії горизонту. Ще — центральна точка сходження.
Центральна перспектива — зображення предмета, де один із його боків має бути паралельним до картинної площини.
Перспектива знизу вгору — зображення предмета, лінії якого перпендикулярні до землі й збігаються у верхній точці сходження.
Кутова перспектива — зображення предмета, контури і площини якого не збігаються в одній точці, а напрямляються до двох точок сходження, що розташовані справа і зліва від спостерігача.
Начерк, нарис — малюнок, креслення і т. ін., що намічає тільки загальні, найважливіші риси того, що має бути зображено. Як правило, це короткочасний малюнок частіше по пам'яті, рідше — з натури. Портретний начерк; олівцевий начерк.
Хід уроку
I. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку
II. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Усе, що ми бачимо навкруги, має форму, яка найкращим чином характеризує будь-яку річ. Також ми загострюємо увагу на формі, коли стараємося графічно представити який-небудь предмет на зображальній площині.
Будь-яка форма, що пройшла через наше зорове сприйняття, може асоціюватися у нашій свідомості з іншими подібними формами, із якими наша уява буде створювати певні відношення та зв'язки.
Швидкий нарис олівцем, невмілий дитячий малюнок або просто каракулі — усе це одразу нам нагадує якусь фігуру, народжену нашою свідомістю на основі утілюваних у пам'яті образів. Більш того, ми підсвідоме прагнемо шукати та встановлювати цю схожість форм.
Проблемне запитання.
— Із якими предметами асоціюється форма куба, призми, циліндра, конуса, кулі?
Слово вчителя.
Подивіться, будь ласка, у вікно. Через віконне скло перед вами предстане простір у перспективі. Якщо б можливо було обвести на склі обрис предметів (будинків, дахів, стін, вікон), що ви бачите, то ви б отримали перспективне зображення, тобто перспективну
картину.
III. Вивчення нового матеріалу
Випереджальне завдання.
Учитель пропонує учням визначити, які види перспективи є у відеоряді картин і фотографій, що висить на дошці, використовуючи плакати з прикладами виконання різних видів перспективи: центральної, знизу вгору, кутової.
Робота над формуванням термінів, навичок і вмінь.
Учитель дає визначення загальних термінів перспективи: «перспектива», «перспективне скорочення», «лінійна перспектива», «лініягоризонту», «точказору», «точкасходження», «головнаточка сходження» та ін., по плакатах та педагогічному малюнку на дошці пояснює правила виконання різних видів перспективи.
IV. Практична діяльність учнів
Учні виконують начерки предметів у різних видах перспективи. Учитель допомагає їм порадами, рекомендаціями,
Послідовність малюнка:
1. Провести лінію горизонту.
2. Вибрати одну або дві точки сходження, залежно від виду перспективи.
3. Намалювати куб (циліндр) у перспективі на різному рівні відносно лінії горизонту.
V. Завершення уроку
Учитель підводить підсумки — оцінює діяльність учнів на уроці.
VI. Домашнє завдання
Принести: графітовий олівець, гумку, альбом.
Поспостерігати за проявами лінійної перспективи у навколишньому середовищі.
Замальовки предметів округлої форми
Навчитися робити замальовки має кожний, хто хоче по-справжньому вміти малювати. Невеликий блокнот чи альбом для замальовок і олівець треба тримати завжди готовими.
Починай з малювання предметів округлої форми — круглих коробок, бочок, барабана, посуду і т. ін. Ці предмети мають просту і складену (комбіновану) форму.
Склянка, відро, м'яч — це предмети простої форми, вони нагадують найпростіші геометричні тіла — циліндр, конус, кулю. Складену форму мають бідон, глечик, лійка та інші предмети, подібні до них, немовби складені з цих геометричних тіл.
Усі ці предмети симетричні — їх вигляд під час обертання навколо осі не змінюється, і на малюнку їх бокові краї лежать на однаковій відстані від осі. Тому починай малювати такі предмети з лінії осі та слідкуй за симетричним розташуванням їх лівого і правого боків.
Особливу увагу зверни на малюнок дна та верхнього краю, а в предметах складеної форми — також і на межі між їх частинами. Найчастіше їх видно як більш або менш стиснуті овали. Малюй їх наскрізь так, наче предмет прозорий.
Спочатку малюй предмети, що стоять прямо. У них вісь буде завжди сторчовою, і малювати її легше.
Цю роботу, як і всі інші завдання з живопису та малювання з натури, час від часу повторюй.

Урок № 10

Тема: Малювання з натури натюрморту із предметів побуту. Гризайль.
Мета: навчити «ліпити» тоном форму; розширити поняття про гризайль; продовжувати формувати в учнів вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки і розвивати навички роботи пензлем; пробуджувати інтерес до творчої діяльності в умовах практичної роботи; виховувати терпіння при роботі в техніці лесування.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: для вчителя — постановка натюрморту з предметів побуту(глечикта яблуко); плакатіз зображенням умовної шкали змінювання кольору і світлотіні, що обумовлене явищами повітряної перспективи; для учнів — альбом, лінійно-конструктивний малюнок натюрморту, виконаний на попередньому уроці, акварельні фарби, пензлі, палітра, склянка з водою, серветка.
Вузлики на пам'ять
Гризайль (франц., — сірий) — декоративне малярство, виконане відтінками одного кольору, зазвичай чорного або брунатного; іноді імітує скульптурний рельєф.
Тон, насиченість — 1) Колір, забарвлення, а також відтінок, нюанс якого-небудь кольору, що характеризується певним ступенем яскравості, насиченості. 2) У малярстві — основний, переважний колір у вибраному діапазоні кольорів, що узагальнює й підпорядковує собі
всі інші кольори картини (теплий, холодний, золотистий). 3) У роботах, виконаних олівцем, вуглем, сангвіном, пастеллю,— посвітлішання, а також потемніння штриха чи плями, взятих у порівнянні з іншими.
Тонувати— покривати фарбою, надаючи потрібного тону; робити декоративне забарвлення для імітації.
Нюанс (франц. — відтінок) — відтінок, ледве помітна різниця; тонкий або ніжний відтінок чи різновид кольору.
Локальний (латин.,—місце)—у малярстві такий, що незмінно, постійно властивий певному предмету (про колір, тон).
Локальний колір — колір, властивий забарвленню самого предмета. Видиме забарвлення кожного предмета змінюється від сусідства з іншими зафарбованими предметами, але в суворій відповідності до кольору предмета.
Лесування — технічний прийом акварелі «по сухому»; отримання кольорів шляхом їх змішування: на готову просушену фарбу накладають інший шар фарби; крізь прозорий верхній шар фарби просвічуватиме нижній.
Хід уроку
I. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку
На дошці записаний епіграф до уроку: «Живопис — це не гра пензлем, а правильні відношення і гармонія тонів». (І. Левітан.)
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання до учнів.
Пригадайте, будь ласка, з п'ятого класу, що означає поняття «гризайль».
III. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Живописець, змішуючи на палітрі кольори, не тільки отримує нові, але й здобуває різноманітні тони кожного окремого кольору.
Наприклад, від густо-синього через поступове його посвітлення до світло-блакитного. «Тон» — слово давньогрецьке й означає українською мовою «напруга». Ми по-різному розуміємо це. Напруга є і в електромережі, напругу відчуває і людина. До'того ж, напруга
фізична очевидна для ока — видно, як напружуються, міцніють м'язи, коли людина піднімає велику вагу.
Звертаючись до живопису, замінимо слово «напруга» на «тон», оскільки тон і є напругою кольору. Недарма говорять: густі плотні тони напруги кольору чи світлі тони напруги кольору розслабленого. Живописець змінює тон, додаючи білила, і чим їх більше, тим світліший, ніжніший тон. Тон має, у свою чергу, відтінки. Це ледь помітна різниця між двома спорідненими тонами.
В одному кольорі розрізняють багато тонів, а у тоні — відтінків. І чим талановитіший живописець, тим більше тонів і відтінків бачить його око. Хто бачить у кольорі чотири тони, а хто — дев'ять. Можливо собі уявити, яким колористичним багатством володіє майстер,
коли кожний з основних і складених кольорів розсипається на його палітрі каскадом тонів і відтінків.
Основна мета нашого уроку — навчитися «ліпити» тоном форму.
IV. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
Сьогодні ми розширимо поняття про гризайль і будемо вдосконалювати навички роботи фарбами.
Тональні відношення й об'ємність предметів — глечика та яблука — спробуємо передати одним кольором — чорною або брунатною аквареллю.
Завдання класу.
Учитель пропонує розглянути тональні відношення постановочного натюрморту та з'ясувати тональність предметів.
Проміжний підсумок.
Учні роблять висновок, що кожний предмет має свої тональні відношення, які треба виявити, передаючи об'єм, світло, напівтінь, тінь і рефлекс.
Робота над формуванням навичок і вмінь.
На аркуші паперу, закріпленому на дошці, учитель пояснює послідовність виконання натюрморту в техніці гризайль.
Розчини фарби мають за тоном відповідати фону, яблуку, глечику.
Робота від світлих до глибоких тонів передбачає необхідність визначення планів для подальших перекриттів.
Локальним тоном покривають фон і предмети. Його визначають за освітленою частиною предметів.
Світлі плями беруть у повну силу тону порівняно з білим папером, і по них прокладають послідовно, від світлого до темного тону, всі предмети, насичуючи способом накладання шару на шар (прийом лесування) темні плями в натюрморті. Треба стежити, щоб фарба, що наноситься, лягала на висохлий щільний шар фарб, не розмиваючи його.
Тон покликаний виражати форму, фактуру предметів, тому кож-
ний шар фарби кладуть згідно з характером поверхонь.
Контури зображення предметів мають бути м'якими. Тільки
в тих місцях, -які треба уявно наблизити до глядача, обриси роблять
різкими, підкресленими.
V. Практична діяльність учнів
Учні малюють з натури натюрморт із предметів побуту в техніці гризайль, дотримуючись такої послідовності:
1. Зробити аналіз тональних відношень (найсвітліший та найтемніший предмети).
2. Прокласти локальний тон одним кольором.
3. Передати об'єм предметів прийомом лесування (відблиск, світло, напівтінь, тінь, рефлекс).
4. Порівняти зображення з натурою, перевірити тональні відношення.
Учитель контролює роботу учнів.
VI. Завершення уроку
Учитель підводить підсумки: оцінює діяльність учнів на уроці; демонструє виконані ними роботи.
VII. Домашнє завдання
Принести: альбом, фарби, пензлі, палітру, серветку, графітовий олівець, гумку, склянку для води.

Категорія: Обр. мистецтво | Додав: Наталия | Автор: Крецу Наталія
Переглядів: 9080 | Завантажень: 1718 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 4.2/5 |
Всього коментарів: 2
30.10.2010 Спам
2. ДАШУЛЯ
коза

11.05.2010 Спам
1. Юлия Колесникова (Белка131186)
Дуже дякую! biggrin


Категорії каталога

Обр. мистецтво [23]Трудове навчання [17]
Інформатика [87]1-4 класи [74]
ГПД [71]Інші [63]


Copyright KonSerg © 2017